söndag 17 april 2011

Garmin FR 210

Mitt kanske bästa teknikinköp någonsin är min Garmin forerunner 305. Därför blev jag extremt missnöjd när den helt plötsligt inte fungerade längre. Displayen var helt tom och inget hände när man tryckte på knapparna (och ja, batterierna var laddade). Det kändes helt uteslutet att springa utan en pulsklocka så jag gav mig ut för att köpa en ny. Nu kan man få en 305.a för en ganska billig peng men jag var sugen på nått nytt. Hade siktet på en 405.a som är ungefär som 305.an fast mindre. 405.an verkade dock inte finnas någonstans och en kille i en affär rekommenderade istället 210.an. Den innehåller tydligen samma teknologi som 305.an. Den enda skillnaden är att man tagit bort allt lull lull (typ virtual partner) som jag ändå aldrig använder. Jag slog till och köpte klockan.



Nu har jag kört 5 rundor med 210.an så det är dags för en liten utvärdering. Om vi börjar med själva pulsbandet verkar det vara en ny generation. Något mindre och betydligare mjukare sitter det mycket bättre på kroppen. Det största problemet med 305.an var att den var så stor. Det kändes som en tegelsten när man satte på den. Det var dock inget man tänkte på när man sprang men ändå... 210.an känns mer som en vanlig klocka när man sätter på den.



210.an är lite enklare att använda. Den har mindre knappar att hålla reda på. Rent tekniskt är den lik 305.an. Det är ungefär lika trögt att hitta satelliter (det brukar jag lösa genom att lägga ut den på balkongen ett tag innan jag springer). Min 305.a flippade lite när man springer på smala gator med höga hus och 210.an flippar på samma ställen men det där kan man ju rätta till i Sport Tracks. Den verkar mäta puls lite annorlunda. Generellt verkar pulsen med 210.an vara cirka 5 slag mindre än med 305.an.
Nackdelar då? Den egentligen enda invändningen jag har så här långt är att man bara kan se tre fält samtidigt. Distans och tempo visas alltid. Sedan kan man välja om man vill se puls eller om man vill se totaltid.
Om man ska sammanfatta det hela kan man säga att jag hittills är mycket nöjd med 210.an.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar