torsdag 9 juni 2011

Säsongens längsta

I måndags vilket kan ha varit årets näst varmaste dag gjorde jag ett nytt försök på 20 km. Denna gång hade jag med mig en 50 cl vattenflaska i handen. Det kändes inte alls bra att springa med en flaska i handen men jag klarade av 15,1 innan det sa stopp. Kilometertiderna blev längre och längre och det känns ganska svårt att klämma maran på 4 timmar. Jag ska räkna lite mer på det...


I diagrammet har jag delat in alla rundor över 10 km i fyra lika stora delar och jämfört kilometertiderna. De röda staplarna är min senaste 15,1 km runda och de blåa genomsnittet av alla andra. Nästan alla rundor ser likadana ut. Man öppnar hårt och sen blir det segare och segare och så avslutar man med en fin spurt. I synnerhet den tredje fjärdedelen indikerar att en mara på under fyra timmar verkar lite jobbigt. I diagrammet motsvarar en fjärdedel lite mindre än 3 km. I ett marathon är det mer än en mil.

3 kommentarer: